Als je een cadeaubon / open envelop met geld krijgt is het dan wel of of niet beleefd om te kijken hoeveel er in zit waar de gever bij staat?

Ik had ooit in een boek met etiquette gelezen dat het beleefd is om bijvoorbeeld een cadeaubon open te maken. Maar het voelt toch raar om dit te doen waar diegene bij staat. Zit daar nog verschil in als het geld of een bon is, weet iemand hoe het moet :D

13 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Wanneer u een envelop met inhoud krijgt, opent u die wel, want er kan ook een boeken- CD- theater- of cadeaubon in zitten. U zegt dan ‘O, een …bon, precies wat ik goed kan gebruiken, dank je hartelijk!’ zonder de bon zelf verder open te maken om te kijken wat de waarde precies is. Die nieuwsgierigheid kunt u na afloop van het feest bevredigen.

De etiquette is er trouwens zwaar op tegen om baar geld cadeau te doen, behalve van grootouders aan kleinkinderen. Het lijkt te veel op een bijdrage aan het huishoudbudget. Mensen zien dan meteen wat de ander hen waard acht. Het is op de een of andere manier niet prettig om gevoelens van genegenheid in knisperende bankbiljetten omgezet te zien. Dat geldt weliswaar ook voor cadeaubonnen, maar daar zit tenminste nog een zeker idee achter: ‘ik wil je graag een boek geven, maar ik wil niet zo opdringerig zijn dat ik voor je ga bepalen welk boek dat moet zijn.’ Hoe dan ook, of u de inhoud van de envelop nu vluchtig of helemaal niet inspecteert, bedanken doet u wél, altijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het beste is open maken dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat hangt helemaal af van de persoon. De een vindt het een beleefd de ander het ander.

Ik zou zeggen. Wat zou jij wel of niet beleefd vinden als jij de gever was? En dat zou ik in de toekomst dan doen als jij de ontvanger bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet beleefd om erin te kijken, tenzij de ander dat duidelijk aangeeft. Je hoort hem weg te stoppen, en op een later tijdstip open te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens +. Bedanken voor de gift, en indien deze veel hoger is dan verwacht kun je er altijd later nog eens extra voor bedanken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo heb ik het ook geleerd.+1
Dat er een verschil in zit, lijkt me stug, want dat weet je van te voren toch niet als je zo'n envelop open maakt.

Ik vind het wel beleefd, aangezien als je het niet doet, het kan overkomen dat je niet geinteresseerd bent in wat hij te geven heeft.

Dat is hetzelfde als bij een gewoon kado, dat ingepakt is, dat pak je toch ook uit als de gever erbij staat? Een gever vind het juist fijn om jouw reactie op zijn "kado" te zien, omdat als jij dan blij reageert, hun daar ook blij van worden. (over het algemeen) wat de vorm van het kado ook is.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En + van mij. Ik had een Joegoslavische vriendin. Kocht voor haar trouwen een prachtig servies en gaf haar dat. Zij zette het pak zonder het open te maken zo in de kast en ik heb er nooit meer iets over gehoord. Ik was daar enorm teleurgesteld over daar ik echt mijn best had gedaan iets werkelijk moois voor haar te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij ook een +
Heel naar vind ik dat, als ik iemand iets geef en ik zie hun reactie niet.
Komt op mij ook erg ondankbaar en zelfs onbeleefd over.
openen en respectvol bedanken.
maakt niet uit of het een bon of geld is.
het gebaar telt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet te moeilijk doen, wees belangstellend. Zorg wel dat op de envelop wordt geschreven wie de gever is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het wel doen maar niet enplein publiek bekend maken wat ik gezien heb
dat is tussen de gever en mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een verschil in meningen. Ik zou het ook niet open maken. Als er maar 5 euro in zit kijk ik misschien een beetj teleurgesteld, en als er lekker veel in zit en ik daar heel blij mee ben, kom ik misschien heel hebberig over.

Ik vind het in dergelijke situaties beter om de envelop dicht te houden, en b.v. te vragen of het een boekenbon is. In mijn geval is het antwoord daarop altijd 'ja', en dan zeg ik stralend: Heerlijk! Daar weet ik wel een goede bestemming voor! (En dan maakt het ook niet uit of ik er twee dikke pillen van kan kopen of slechts een deel van een pocket van kan financieren - dat weet ik op dat moment toch niet.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet open maken.
In Japan is het heel normaal als je iemand een kado geeft
dat het niet word uitgepakt,omdat de mensen aan je gezicht kunnen zien als je het leuk vind of niet.Tenzij de gever er nadrukkelijk om vraagt om het uit te pakken.
Maar deze weet dan van te voren dat deze persoon het leuk vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij is altijd geleerd dat ik dan even in de envelop kijk en dan hartelijk te danken voor wat er in zit. Volgens mij moet je het er niet uithalen, of in ieder geval niet helemaal. Door er in te kijken laat je wel zien dat je graag wilt weten wat de ander je heeft gegeven. Je kan dan ook iemand bedanken voor wát hij/zij heeft gegeven en niet enkel voor dát hij/zij iets heeft gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij persoonlijk maakt het niet uit wat ik van wie krijg, in deze welvaartsmaatschappij heb ik weinig te wensen, dus alles is goed.
Ik ben blij met alles wat ik krijg, dit laat ik ook aan de gever merken, door een dikke knuffel te geven, ongeacht wat ik krijg.
Ik ga geen enveloppen open maken, als de gever wil weten dat ik weet wie het heeft gegeven is dat tussen ons twee, dan staat de naam van de gever er wel bij.
Het gaat niet om het krijgen, het geven is voor mij veel belangrijker, en dat schat ik op waarde, van de een krijg ik meer dan ik zelf aan die persoon zou geven, dus zal die persoon mij wel waarderen.
Al komt er iemand en die geeft mij om wat voor reden dan ook niets. Als ik van die persoon weet dat ze om me geven maakt het mij niet uit. Ik hoef niet in geld uit te drukken hoeveel ik om iemand geef, en dat geldt omgekeerd ook.
We leven in een consumptie maatschappij, maar dat wil niet zeggen dat je daar in mee moet gaan.